SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ZA ROK 2020
Bydgoszcz, 02 kwietnia 2021r
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
2 | S t r o n a
SPIS TREŚCI
List Prezesa Zarządu ............................................................................................................................. 4
O Dadelo S.A. ........................................................................................................................................... 8
1 Sytuacja makroekonomiczna oraz branża e -commerce ............................................................... 10
1.1 Rynek e-commerce ................................................................................................................ 11
1.1.1 Wzrost europejskiego handlu elektronicznego ............................................................. 11
1.1.2 Charakterystyka rynku e-commerce w Polsce: ............................................................. 12
1.1.3 Perspektywy, trendy i wpływ pandemii ........................................................................ 14
2 Komentarz do wyników Dadelo S.A. ............................................................................................. 15
2.1 Główne czynniki kształtujące wynik finansowy ..................................................................... 15
3 Działalność Dadelo w 2020 roku ................................................................................................... 22
4 Ład korporacyjny ........................................................................................................................... 24
4.1 Zbiór zasad ładu korporacyjnego .......................................................................................... 24
4.2 Niestosowanie ładu korporacyjnego ..................................................................................... 25
4.3 SYSTEMY KONTROLI I ZARZĄDZANIA RYZYKIEM W PROCESIE SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAŃ
FINANSOWYCH .................................................................................................................................. 31
4.4 AKCJE I AKCJONARIAT ............................................................................................................ 32
4.4.1 Struktura akcjonariatu ................................................................................................... 32
4.5 STATUT I WŁADZE STATUTOWE ............................................................................................ 33
4.5.1 Zmiana statutu............................................................................................................... 33
4.5.2 Walne Zgromadzenie ..................................................................................................... 33
4.5.3 Rada Nadzorcza ............................................................................................................. 33
4.5.4 Zarząd ............................................................................................................................ 35
4.5.5 Wynagrodzenia władz statutowych .............................................................................. 35
4.6 INFORMACJA ZARZĄDU O WYBORZE FIRMY AUDYTORSKIEJ PRZEPROWADZAJĄCEJ
BADANIE ROCZNEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO .................................................................. 37
Informacje o wynagrodzeniu firmy audytorskiej, wypłaconym lub należnym za rok obrotowy ...... 38
5 Ryzyka Finansowe .......................................................................................................................... 38
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
3 | S t r o n a
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
4 | S t r o n a
LIST PREZESA ZARZĄDU
Szanowni Państwo,
Mamy przyjemność przekazać Państwu roczny raport z działalności Dadelo S.A. za 2020 rok,
który był rokiem dynamicznego wzrostu wyników finansowych.
Wieloletni wzrost branży rowerowej ma kilka istotnych wektorów na które warto
zwrócić uwagę. Bogacenie się społeczeństwa i wzrost świadomości przekładają się na
systematyczny wzrost średniej ceny posiadanego i kupowanego roweru. W coraz mniejszym
stopniu Polacy gotowi kupować jednoślady w sklepach wielko powierzchniowych i
niespecjalistycznych. Wraz ze wzrostem świadomości pojawia się coraz liczniejsza liczba
świadomych ytkowników prosumentów, którzy posiadaczami większej ilości rowerów i
jeszcze częściej uprawiają ten rodzaj aktywności, różnicując użytkowany sprzęt w zależności
od stylu i miejsca jazdy. Rosnąca świadomość przekłada się na zwiększone zapotrzebowanie
na artykuły wspierające bezpieczeństwo jazdy i bezpieczne przechowywanie rowerów.
Dynamicznie rośnie udział akcesoriów i odzieży w koszyku zakupowym Polaków. Dostęp do
wysokiej jakości produktów umożliwiających jazdę w trudniejszych warunkach pogodowych
powoduje, że rower staje się całorocznym środkiem transportu i rekreacji. Zwiększająca się
corocznie liczba entuzjastów uprawiających kolarstwo konsumuje coraz więcej
specjalistycznych produktów. Dostępność infrastruktury rowerowej przekłada się na
bezpieczeństwo i chęć wspólnych rodzinnych wypraw.
Najważniejszy trend w branży rowerowej i główny motor wzrostu rynku w Europie Zachodniej
to rosnąca popularność rowerów elektrycznych. W części krajów europejskich wartość rynku
pojazdów elektrycznych jest już większa niż rowerów tradycyjnych. Także na rynku krajowym
obserwujemy gwałtownie rosnącą popularność tej kategorii. Będzie to z całą pewnością jeden
z najważniejszych motorów wzrostu rynku w najbliższych kilku latach.
Branża rowerowa tak jak cała gospodarka w roku 2020 była w sytuacji wyjątkowej. Byliśmy
świadkami wielu czynników które w istotny sposób zmieniły sytuację na rynku rowerowym w
Polsce, Europie i na całym świecie.
Gwałtownie przyspieszyła liczba nowych użytkowników jednośladów. Brak możliwości
uprawiania sportu w salach fitness i siłowniach skierował na rynek dużą liczbę nowych
użytkowników. Częściowe ograniczenia w wyjazdach związanych z wypoczynkiem letnim
skłonił część społeczeństwa do zwrócenia większej uwagi na turystykę rowerową.
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
5 | S t r o n a
Szacujemy, że w skali całej branży zostało kupionych o ponad 30% więcej rowerów niż
roku ubiegłym. W zawiązku z tym, że globalna produkcja była na niezmienionym poziomie,
znacząco (o ok. 50-60%) zmniejszył się zapas produktów zarówno w kanale detalicznym i
dystrybucyjnym. Jednocześnie problemy związane z pandemią wydłużyły kilkukrotnie
planowane czasy dostaw produktów. Głównym obszarem zaopatrywania branży rowerowej w
podzespoły i produkty są kraje dalekiego wschodu. Tzw. „lead time” wynoszący dotychczas 3-
6 m-cy w chwili obecnej wydłużył się do 12 a w niektórych przypadkach nawet do 24 miesięcy.
Pojawiają się w związku z tym znaczące braki w dostępności produktów. W naszym odczuciu
ta sytuacja może mieć negatywny wpływ na mniejsze podmioty działające na rynku w obszarze
retailu, dystrybucji i produkcji, które nie planują swojej działalności w dłuższej perspektywie
czasowej.
Pandemia zmieniła w sposób trwały zwyczaje zakupowe. Rosnąca stopniowo siła kanału e-
commerce w ubiegłym roku przekonała do siebie zdecydowanie większą liczbę Polaków .
73 proc. badanych internautów chociaż raz dokonało zakupu online – to aż o 11 p.p. więcej n
w zeszłym roku
Co jest godne podkreślenia pozytywne doświadczenie konsumentów w sposób trwały
przywiązały większą część społeczeństwa do tego rodzaju zakupów.
Szeroki i rosnący asortyment produktów, sprawna logistyka i pro klienckie nastawienie
wpłynęły na blisko dwukrotny wzrost przychodów Dadelo S.A. w ubiegłym roku.
Kluczowym momentem dla Dadelo S.A. był udany debiut na Giełdzie Papierów
Wartościowych w Warszawie w grudniu 2020 roku. Jesteśmy spółką publiczną, która prowadzi
działalność w sposób przejrzysty i budzi zaufanie. To tylko kilka z elementów, które sprawiły,
że wpływy z emisji akcji wyniosły ok 80 mln zł a kapitalizacja spółki osiągnęła ponad 200 mln
zł. Nie moglibyśmy tego osiągnąć, gdyby nie stale rosnące grono klientów, których satysfakcja
stoi dla nas na pierwszym miejscu. Posiadamy wiedzę i własne rozwiązania, pozwalające
prowadzić coraz wydajniejsze działania logistyczne. Efektywna strategia marketingowa,
oparta m.in. na działaniach SEO/SEM i atrakcyjnym kontencie, przekłada się tak samo na zyski,
jak i silną świadomość marek obecnych w naszym portfolio.
Znacząco w ostatnich miesiącach rozbudowaliśmy nasze zaplecze logistyczne. Powierzchnia
magazynowa wynosi w chwili obecnej 6000 m. kw. wysokiego składowania i jest wyposażona
w 10 profesjonalnych stanowisk montażowych dla rowerów. Dysponujemy także siecią blisko
300 punktów odbioru i montażu rowerów w całym kraju.
Jesteśmy doceniani za proklienckie podejście oraz bogaty, wciąż rozrastający się
asortyment. Należące do nas sklepy internetowe odwiedzają osoby zainteresowane
aktywnością fizyczną, o różnym poziomie doświadczenia i odmiennych oczekiwaniach
Raport „E-commerce w Polsce 2020” Gemius dla e-Commerce, https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/06/Raport-e-
commerce-2020.pdf
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
6 | S t r o n a
dlatego chcemy proponować im nie tylko bestsellery. Istotny udział w tym mają dostawcy,
którzy za pośrednictwem Dadelo mogą eksponować szeroką paletę produktów. Warto
podkreślić, że 90% naszych Klientów otrzymuje swoje zamówienie przed upływem 24h od
momentu jego złożenia. Najwyższa jakość usług, doskonała logistyka i dostępność produktów
są naszą kluczową przewagą.
Warto podkreślić, że Dadelo chce wyjść poza rynek e-commerce, zachęcając klientów nie tylko
do kupowania, ale i doświadczania. Planujemy rozwój sieci sklepów stacjonarnych w dużych
miastach, realizując tym samym model omnichannelowy. Rozpoczęliśmy już pracę nad
pierwszym, nowoczesnym showroomem, który będzie znajdował się w rodzimej nam
Bydgoszczy.
Dadelo S.A. działa na bardzo obiecującym rynku który notuje coroczne wzrosty
zarówno w skali Polski jak i całej Europy. Na przestrzeni ostatnich lat stabilnie rośnie liczba
użytkowników rowerów w dwóch głównych obszarach: sportu i rekreacji oraz transportowym.
Jazda na rowerze stała się ulubioną aktywnością polskiego społeczeństwa. W coraz większym
stopniu rower jest wykorzystywany także jako alternatywny i ekologiczny sposób transportu.
Rosnąca ilość ścieżek rowerowych, parkingów dla jednośladów i działania integrujące
transport wpływają na zwiększone zainteresowanie związane z dojazdami do pracy i szkoły.
Odpowiedzialni społecznie pracodawcy budują specjalne programy wspierające ten sposób
podróży do miejsca pracy.
Perspektywy aktywnego rozwoju segmentu e-commerce, jak i przewidywany wzrost
udziału ecommerce w sprzedaży rowerów i akcesoriów rowerowych, wykwalifikowaną kadrą
pracowników, rozwiniętym zapleczem logistycznym, nowoczesnymi i bezpiecznymi
rozwiązaniami informatycznymi oraz stabilną sytuacją finansową upewniają nas w obranej
strategii rozwoju Dadelo S.A.. W związku z czym w 2021 roku będziemy kontynuować działania
mające na celu dalsze zwiększanie swojego udziału w rynku internetowej sprzedaży.
Chciałbym serdecznie podziękować wszystkim klientom, kontrahentom oraz pracownikom,
którzy przyczynili się do rozwoju Dadelo S.A.
Z wyrazami szacunku
Ryszard Zawieruszyński
Prezes Zarządu
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
7 | S t r o n a
Raport „e-commerce in europe 2020” , https://www.postnord.se/siteassets/pdf/rapporter/e-commerce-in-europe-
2020.pdf
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
8 | S t r o n a
O DADELO S.A.
Dadelo S.A. jest liderem w zakresie sprzedaży internetowej rowerów i akcesoriów
rowerowych w Polsce.
W roku 2020 spółka Dadelo S.A. wypracowała 64.521 tys. zł przychodu tj. o 93% więcej w
porównaniu do roku 2019.
Spółka wchodzi w skład Grupy Kapitałowej Oponeo.PL S.A. i w roku 2020 zadebiutowała na
Giełdzie Papierów Wartościowych. W ofercie publicznej sprzedawane były akcje Dadelo
o wartości 82,8 mln zł. Z pieniędzy pozyskanych od inwestorów Dadelo S.A. zamierza
rozbudować ofertę produktową i rozwinąć infrastrukturę magazynową. Cały biznes spółki
można wycenić na około 206 mln zł.
Wybrane dane finansowe
Wybrane dane finansowe
Dadelo S.A.
01.01.2020 -
01.01.2019 -
2020-12-31
2019-12-31
w tys. PLN
w tys. PLN
Przychody ze sprzedaży produktów, towarów
i materiałów
64 521
33 380
Zysk (strata) ze sprzedaży
6 376
774
Zysk (strata) z działalności operacyjnej
5 746
275
Zysk (strata) brutto
5 678
172
Zysk (strata) netto
4 554
142
EBITDA
5 979
468
Wartości niematerialne i prawne
3 458
4 212
Rzeczowe aktywa trwałe
1 615
204
Zapasy
17 841
11 241
Należności krótkoterminowe
740
592
Inwestycje krótkoterminowe
1 173
54
Aktywa razem
25 317
16 431
Zobowiązania długoterminowe
133
0
Zobowiązania krótkoterminowe
8 186
4 134
Kapitał własny
16 836
12 282
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej
-1 785
-1 972
Przepływy pieniężne netto z działalności
inwestycyjnej
-1 047
-100
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej
3 951
860
Przepływy pieniężne netto razem
1 119
-1 212
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
9 | S t r o n a
Wskaźniki
Struktura bilansu
Wskaźnik udziału
Metoda obliczenia
2020-12-31
2019-12-31
Kapitału własnego
Kapitały własne / Pasywa ogółem
66%
75%
Zobowiązań ogółem
Zobowiązania i rezerwy / Pasywa ogółem
34%
25%
Aktywów trwałych
Aktywa trwałe / Aktywa ogółem
20%
27%
Aktywów obrotowych
Aktywa obrotowe / Aktywa ogółem
80%
73%
Zapasów
Zapasy / Aktywa ogółem
70%
68%
Należności
Należności krótkoterminowe / Aktywa ogółem
3%
4%
Wskaźniki rentowności
Wskaźnik
Metoda obliczenia
2020-12-31
2019-12-31
Marża na sprzedaży brutto
(Wynik na sprzedaży brutto / Przychody ze sprzedaży) * 100
29,4%
24,8%
Rentowność EBIT
(EBIT / Przychody ze sprzedaży) * 100
8,9%
0,8%
Rentowność EBITDA
(EBITDA / Przychody ze sprzedaży) * 100
9,3%
1,4%
Rentowność netto (ROS)
(Zysk (strata) netto / Przychody ze sprzedaży) * 100
7,1%
0,4%
Rentowność majątku (ROA)
(Zysk (strata) netto / Aktywa ogółem) * 100
18,0%
0,9%
Rentowność kap. własnego
(ROE)
(Zysk (strata) netto / Kapitał własny) * 100
27,0%
1,2%
Wskaźniki obrotowości
Wskaźnik
Metoda obliczenia
2020-12-31
2019-12-31
Rotacji zapasów w dniach
Zapasy * 365 / Przychody ze sprzedaży
101
123
Rotacji należności w dniach
Należności z tyt.dostaw * 365 / Przychody ze sprzedaży
3
6
Rotacji zobowiązań w dniach
Zobowiązania z tyt. dostaw * 365 / Przychody ze sprzedaży
14
27
Cykl konwersji gotówki
Cykl zapasów + cykl należności - cykl zobowiązań
90
102
Wskaźniki płynności
Wskaźnik
Metoda obliczenia
2020-12-31
2019-12-31
Płynności bieżącej
Aktywa obrotowe / Zobowiązania krótkoterminowe
2,46
2,89
Płynności szybkiej
(Aktywa obrotowe - Zapasy - Rozliczenia międzyokresowe) /
Zobowiązania krótkoterminowe
0,23
0,16
Płynności gotówkowej
Środki pieniężne / Zobowiązania krótkoterminowe
0,14
0,01
Wskaźniki zadłużenia
Wskaźnik
Metoda obliczenia
2020-12-31
2019-12-31
Zadłużenie ogółem
Zobowiązania ogółem / Aktywa ogółem
33,5%
25,2%
Wskaźnik pokrycia zadłużenia
kapitałami własnymi
Zobowiązania ogółem / Kapitał własny
50,4%
33,8%
Wskaźnik pokrycia majątku
trwałego kapitałami stałymi
(Kapitał własny + Długoterminowe kapitały obce) /
aktywa trwałe
3,3
2,7
Dług netto/EBITDA
(Zadłużenie finansowe - Śr. pieniężne) / (EBIT+ Amortyzacja)
0,7
1,9
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
10 | S t r o n a
1 SYTUACJA MAKROEKONOMICZNA ORAZ BRANŻA E -COMMERCE
Zgodnie z szacunkami Banku Światowego, W 2020 globalna gospodarka skurczyła się o
około 4,3 proc. i była to najgłębsza recesja od II wojny światowej. W czerwcu Bank
przewidywał, że koronawirus spowoduje w 2020 roku spadek globalnego PKB o 5,2 proc.
Druga fala pandemii sprawiła, że ożywienie w gospodarkach rozwiniętych zostało
wyhamowane w trzecim kwartale minionego roku.
Bank Światowy podtrzymuje prognozę z października, że PKB Polski w 2021 r. wzrośnie o 3,5
proc. - wynika z najnowszego raportu banku. W 2022 r. Bank Światowy oczekuje wzrostu PKB
Polski o 4,3 proc.
Według wstępnego szacunku produkt krajowy brutto (PKB) w 2020roku był realnie niższy o
2,8%w porównaniu z 2019r., wobec wzrostu o 4,5%w 2019r.(w cenach stałych roku
poprzedniego). W 2020r. popyt krajowy zmniejszył się realnie o 3,7% w porównaniu z 2019 r.,
w którym zanotowano wzrost o 3,5%.Spożycie ogółem w 2020r. spadło realnie o1,5%, w tym
spożycie w sektorze gospodarstw domowych o 3,0% (w 2019r. wzrost odpowiednio o 4,4%
oraz o 4,0%).
W 2020 roku obserwowano pogorszenie sytuacji na rynku pracy. Liczba pracujących w
gospodarce narodowej oraz przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw zmniejszyło
się.
Stopa bezrobocia zarejestrowanego przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) na koniec grudnia
2020 roku wyniosła 6,2%, w grudniu 2019 roku stopa ta wyniosła 5,2%. Liczba bezrobotnych
zarejestrowanych na koniec roku 2020 wyniosła 1.042,7 tys. wobec 864,1 tys. osób na koniec
2019 roku.
Jest to jednak nadal niska stopa bezrobocia i plasuje ona Polskę w czołówce
państw unijnych o najniższym bezrobociu. Zgodnie z szacunkami GUS inflacja w ujęciu rocznym
wzrosła o 3,4%.
To najwyższy wynik od 2012 r. (3,7 proc.). W najnowszej historii Polski palmę
Bankier.pl, Bank światowy podtrzymuje prognozę (…); https://www.bankier.pl/wiadomosc/Bank-Swiatowy-
PKB-Polski-wzrosnie-o-3-5-proc-w-2021-roku-8032060.html
GUS, Produkt krajowy brutto w 2020 r. - szacunek wstępny, https://stat.gov.pl/obszary-
tematyczne/rachunkinarodowe/roczne-rachunki-narodowe/produkt-krajowy-brutto-w-2019-roku-szacunek-
wstepny,2,9.html, styczeń 2021.
GUS, Wyrównania sezonowe - Bezrobotni zarejestrowani i stopa bezrobocia w latach 2011-2021,
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/bezrobocie-rejestrowane/wyrownania-
sezonowebezrobotni-zarejestrowani-i-stopa-bezrobocia-w-latach-2011-2021,5,1.html, luty 2021.
GUS, Komunikat w sprawie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2020
roku, https://stat.gov.pl/sygnalne/komunikaty-i-obwieszczenia/lista-komunikatow-i-
obwieszczen/komunikatw-sprawie-sredniorocznego-wskaznika-cen-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych-
ogolem-w-2019-r-,50,7.html, styczeń 2021.
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
11 | S t r o n a
pierwszeństwa pod względem inflacji dzierży 1990 r. (585,8 proc.), za nim plasują się 1989 r.
(251,1 proc.) oraz 1982 r. (100,8 proc.).
1.1 RYNEK E-COMMERCE
1.1.1 Wzrost europejskiego handlu elektronicznego
Europejski handel elektroniczny rozwinął się w ciągu roku, zwłaszcza wiosną, kiedy
całe kraje zostały zamknięte z powodu pandemii koronawirusa i presji na handel elektroniczny
gwałtownie wzrosły. Biorąc pod uwagę liczbę respondentów w raporcie, którzy twierdzą, że
podczas pandemii częściej robili zakupy w Internecie, wydaje się, że wiele krajów poczyniło
duże postępy w kierunku cyfryzacji.
W badanych krajach 293 miliony konsumentów zrobiło zakupy w internecie w tym roku, w
porównaniu z 286 milionami w zeszłym roku.
European Ecommerce Report 2020, https://www.postnord.se/siteassets/pdf/rapporter/e-commerce-in-europe-
2020.pdf, luty 2021
European Ecommerce Report 2020 wskazuje, że obroty w handlu B2C w Europie osiągnęły
poziom 717 miliardów EUR w 2020 roku, co oznacza wzrost o 12,7% r/r. Dobry wynik w obliczu
światowej pandemii udało się utrzymać dzięki dynamicznie rosnącemu handlu
elektronicznemu. Świadczy o tym między innymi 15% wzrost średnich rocznych wydatków na
osobę w badanych krajach Europy Środkowej i Centralnej. Granicę 1000 EUR w rocznych
wydatkach online w roku 2020 przekroczyli mieszkańcy państw takich, jak: Wielka Brytania
Bankier.pl; https://www.bankier.pl/wiadomosc/Inflacja-w-Polsce-w-grudniu-w-dol-W-calym-2020-r-
najwyzsza-od-8-lat-8037509.html
European Ecommerce Report 2020, https://www.postnord.se/siteassets/pdf/rapporter/e-
commerce-in-europe-2020.pdf, luty 2021.
European Ecommerce Report 2020, https://www.postnord.se/siteassets/pdf/rapporter/e-
commerce-in-europe-2020.pdf, luty 2021
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
12 | S t r o n a
(1,020 EUR), Szwecja (1,012 EUR), a zbliżają się do tej wartości Niemcy (947 EUR), Holendrzy
(929 EUR), Hiszpanie (921 EUR) oraz Duńczycy (850 EUR). Dla porównania - w Polsce wskaźnik
ten wyniósł 456 EUR
.
Odsetek osób robiących zakupy online jest bardzo zróżnicowany w zależności od kraju i wynosi
od 90% do 23%. Według raportu e-commerce in Europe 2020 najwyższy jest w Wielkiej
Brytanii, gdzie wynosi 90% osób w wieku od 16 do 74 roku życia. Dania z wynikiem 89%
znajduje się pod tym względem na drugim miejscu. Sprzedaż online mocno stoi także w
Holandii (87%). Ogólny wzrost zainteresowania usługami e-commerce’u widać zwłaszcza w
krajach skandynawskich, oprócz wspomnianej Danii, także Norwegia (85%) i Szwecja (84%)
plasują się pod tym względem w europejskiej czołówce. Wśród państw z wysokim odsetkiem osób
kupujących online wyróżnić można także: Islandię (83%), Niemcy (83%), Szwajcarię (80%), a także
Francję (70%), Belgię (73%), Czechy (72%) oraz Polskę (61%). Włochy i Portugalia nie
przekroczyły jeszcze progu 50%. Najmniejszy odsetek, tj. 23% osób kupujących przez Internet
odnotowano w Czarnogórze
.
Rozpowszechnienie handlu elektronicznego ma wyraźny związek ze wskaźnikiem dostępności
Internetu, który waha się od 99% w Luksemburgu i na Islandii, do 74% w Bułgarii oraz Bośni.
Średni wskaźnik rozpowszechnienia Internetu w 2020 roku w Europie szacuje się na ponad
82%.
W okresie od 2015 do 2020 roku liczba użytkowników Internetu korzystających z zakupów
online wzrosła w Europie z 62% do 72%. Biorąc pod uwagę wyłącznie grupę wiekową od 16 do
54 roku życia, wartość ta wynosi 78%.
1.1.2 Charakterystyka rynku e-commerce w Polsce:
W porównaniu do roku poprzedniego odnotowano wzrost kupujących online. Stanowią oni już
ponad 7/10 (73%) wszystkich badanych internautów. Tak duży odsetek w oczywisty sposób
obejmuje wszystkie grupy internautów. Niemniej jednak kupujący online to w porównaniu z
https://www.postnord.se/siteassets/pdf/rapporter/e-commerce-in-europe-2020.pdf
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/pdfscache/46776.pdf
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
13 | S t r o n a
niekupującymi nieco częściej osoby młodsze (do 34 roku życia), z wyższym wykształceniem
oraz dobrze oceniające sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego.
Wartość polskiego rynku e-commerce szacuje się na 100 mld. w tym około 17 mln. to usługi.
To oko 14 procent całego rynku handlu detalicznego, a prognozy zakładają wzrost nawet o
12% do 2025 roku.
Szacunki nie wydają się przesadzone e-commerce w Polsce rozwinął się w okresie ostatnich
5 lat bardzo szybko, a Polacy często kupują przez Internet. Odsetek polskich Internautów
korzystających z takiej formy zakupów wzrósł z 53% do europejskiej średniej, czyli poziomu
72%. Nie tylko maleje liczba osób odrzucających taką formę zakupów, ale także co trzeci
respondent w raporcie „E-commerce w Polsce 2020” przygotowanym przez Gemius,
zadeklarował, że jego wydatki na e-zakupy zwiększą się w najbliższym czasie
.
Z raportu Gemiusa wynika także, że 72% internautów wybiera polskie sklepy, zaś 30% korzysta
także ze sklepów zagranicznych. Najaktywniejszą grupę stanowią osoby w wieku 35-49 lat,
natomiast najmniej kupują najmłodsi, czyli pomiędzy 15 a 24 rokiem życiem. Pomimo
mniejszej siły nabywczej, to właśnie w tej grupie panuje największe przekonanie do handlu
online. Zaledwie 8% respondentów z tej grupy w ogóle nie korzysta z zakupów w sieci.
Wyniki wskazują także na to, że chęć kupowania online deklarują częściej osoby mieszkające
w miastach powyżej 200 tysięcy mieszkańców (30%) oraz we wsiach (25%). Rzadziej sięgają po
takie rozwiązania osoby z miast średnich (22%) i małych (23%).
Czynnikami, które skłoniłyby Polaków do częstszych zakupów online, okazują się: niższe koszty
dostawy (57% odpowiedzi), niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych (56%), a także możliwość
skorzystania z kodów rabatowych lub zniżek. Z kolei największe problemy, na jakie natrafiają
Internauci to: długie oczekiwanie na dostarczenie produktu (37%), wysokie koszty dostawy
(30%) oraz natarczywość wyświetlających się reklam (27%).
Ulubioną formą dostawy okazał się kurier (74%), natomiast duży wzrost zaliczyły maszyny
paczkowe (68%), których całodobowość działania zdecydowanie przemawia do kupujących.
E-commerce w Polsce 2020, https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/06/Raport-e-commerce-2020.pdf
https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/rynek-e-commerce-w-polsce-osiagnie-wartosc-162-mld-
zl/8x90t02
„E-commerce w Polsce 2020”, https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/06/Raport-e-commerce-2020.pdf.
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
14 | S t r o n a
Najczęściej wybieraną formą płatności w 2020 roku, z wynikiem 53%, było pośrednictwo PayU,
32% wybierało natomiast Przelewy24. Z raportu wynika, że 80% respondentów deklaruje
kupowanie w Internecie z wykorzystaniem laptopa, 69% smartfona, 50% woli użyć do tego
celu komputera stacjonarnego, a 24% sięga po tablet.
Na pierwszym miejscu wśród najchętniej kupowanych online kategorii produktów : odzież
wraz z dodatkami i akcesoriami (69%); obuwie (58%); kosmetyki i perfumy (57%); książki, płyty
oraz filmy (56%).
W przypadku produktów spożywczych, materiałów budowlanych oraz mebli dominującym
zachowaniem konsumencki jest przeglądanie informacji na temat danego produktu w
Internecie, a następnie realizacja zakupu w sklepie stacjonarny (tzw. efekt ROPO). Odwrotny
trend dotyczy produktów takich jak kosmetyki, perfumy, telefony, odzież, obuwie, telefony
oraz sprzęt RTV/AGD, gdzie konsumenci wolą obejrzeć produkt fizycznie, a następnie kupić go
w Internecie.
1.1.3 Perspektywy, trendy i wpływ pandemii
Pełny wpływ pandemii COVID-19 na sektor e-commerce objawi się w danych za następnych rok, jednak
już na podstawie statystyk za 2020 rok można wysnuć pierwsze refleksje na temat zmian w europejskim
handlu. E-commerce odegrał w gospodarce kluczową rolę w obliczu kryzysu, pozwalając biznesom na
funkcjonowanie w okolicznościach zwiększonego reżimu sanitarnego oraz twardego lockdownu.
Handel elektroniczny zapewnił konsumentom bezpieczny dostęp do produktów, bez konieczności
opuszczania domu. Pandemia COVID-19 przyspieszyła transformację cyfrową nie tylko konsumentów,
ale także firm. Obecność biznesu w Internecie nabrała pierwszorzędnego znaczenia w nowej
rzeczywistości.
Zawirowania spowodowane ogólnoświatową epidemą nie zmieniły tego, że Polska jest według
ekspertów jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce (raport Statista DigitalMarket
Outlook). Tempo rozwoju w Polsce wciąż zaliczało się do jednego z najwyższych na świecie, a niektóre
branże mocno postawiły na handel online.
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
15 | S t r o n a
E-commerce rządzi się swoimi prawami, dlatego na osiągnięcie sukcesu mają szanse tylko firmy
elastyczne, stawiające na nowoczesne rozwiązania. Eksperci pracujący nad raportem eCommerce
Trends 2021 wskazują, że najważniejszymi tendencjami w branży będą w najbliższym czasie:
Social commerce, czyli sprzedaż za pośrednictwem platform social media.
Personalizacja reklam i ofert za pomocą sztucznej inteligencji AI.
Obecność na najważniejszych platformach handlowych.
Zapewnienie bezpieczeństwa konsumenta oraz jego danych.
Eksperci przewidują także, że technologie związane z kryptowalutami, rzeczywistością wirtualną VR
oraz mobilnymi aplikacjami nieco stracą na znaczeniu, ponieważ ich wartość została w poprzednich
latach przeszacowana.
2 KOMENTARZ DO WYNIKÓW DADELO S.A.
2.1 GŁÓWNE CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE WYNIK FINANSOWY
W 2020 roku Dadelo S.A. wypracowała zysk netto w wysokości 4.554 tys. zł wobec 142 tys. zł
osiągniętych w 2019 roku.
Główne czynniki kreujące wynik finansowy w 2019 roku to:
Dynamiczny wzrost przychodów ze sprzedaży.
Bardzo dobre przygotowanie do sezonu w postaci szerokiej oferty produktowej, optymalnego
zabezpieczenia stanów magazynowych a także sprzyjającej koniunkturze sprzedaży online
pozwoliły zwiększyć przychody ze sprzedaży o ponad 93% (64,5 mln zł wobec 33,4 mln zł w
roku ubiegłym).
Koszty operacyjne wzrosły o 67% w porównaniu do roku poprzedniego i były w głównej
mierze związane z rozwojem spółki i obsługą rosnącej sprzedaży.
Ujemny wynik na pozostałej działalności operacyjnej w wysokości (-630 tys. zł).
Na rezultat tej działalności miały wpływ inne koszty operacyjne w kwocie 793 tys. zł.
Ujemny wynik na działalności finansowej (-68 tys. zł).
Na ostateczny wynik na tym rodzaju działalności miały wpływ przede wszystkim odsetki w
wysokości 36 tys. zł oraz inne koszty finansowe w kwocie 36 tys. zł.
Podatek dochodowy za 2020 rok w wysokości 1.124 tys. zł.
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
16 | S t r o n a
Przychody ze sprzedaży
Podstawowymi kategoriami tworzącymi przychód były akcesoria rowerowe, których udział w
sprzedaży wyniósł 30,5%, następnie części rowerowe 25,8%, rowery 23,1% oraz odzież rowerowa
12,6%. Wszystkie oferowane kategorie odnotowały bardzo dynamiczne wzrosty w porównaniu do
roku poprzedniego. Najbardziej rozwijała się sprzedaż rowerów ze wzrostem 178%, odzież 169% i
akcesoria 103%.
Koszty operacyjne
Głównym składnikiem kosztów operacyjnych były usługi obce, które w 2020 roku wraz ze wzrostem
sprzedaży także wzrosły i wyniosły 8,4 mln wobec 5,0 mln w roku ubiegłym. Pomimo wzrostu tej
pozycji kosztowej spółce udało się poprawić efektywność i koszty te stanowiły 13% w relacji do
przychodów. Drugim istotnym elementem kosztów operacyjnych były wynagrodzenia, które wyniosły
2,7 mln zł wobec 1,7 mln zł w roku poprzednim. Wzrost tych kosztów wynikał z konieczności
zwiększenia zatrudnienia niezbędnego do obsługi rosnącej sprzedaży oraz rozwoju spółki. Pomimo
wzrostu tej kategorii kosztów udział w odniesieniu do przychodów zmniejszył się do 4,2% wobec 5,0%
w roku poprzednim.
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
17 | S t r o n a
Wynik na pozostałej działalności operacyjnej
Główne czynniki kosztowe wpływające na wynik to odpis wartości firmy w wysokości 609 tys. oraz
aktualizacja wartości aktywów niefinansowych w kwocie 74 tys. zł.
Wynik na działalności finansowej
Wpływ na wynik na działalności finansowej miały koszty odsetek w wysokości 36 tys. zł oraz inne
koszty finansowe w kwocie 36 tys. zł.
Podatek dochodowy
Na kwotę podatku dochodowego w wysokości 1.124 tys. zł w roku 2020 składa się 1.123 tys. zł
bieżącego obciążenia podatkiem dochodowym oraz 1 tys zł wartości odroczonej.
Sytuacja finansowa
W dniu 31.12.2020r. aktywa ogółem wyniosły 23,5 mln zł i były wyższe od stanu na koniec roku 2019
odpowiednio o 8,9 mln zł i 54%. Zwiększenie wartości aktywów to przede wszystkim efekt rozwoju
spółki i zabezpieczenia sprzedaży w kolejnym sezonie.
0 1 000 2 000 3 000 4 000 5 000 6 000 7 000 8 000 9 000
Usługi obce
Wynagrodzenia
Zużycie materiałów i energii
Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia
Pozostałe koszty rodzajowe
Amortyzacja
Podatki i opłaty
Struktura rodzajowa kosztów Dadelo S.A.
w roku 2020 i 2019
w tys. zł
Rok 2019 Rok 2020
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
18 | S t r o n a
Główne elementy aktywów to:
Zapasy wycenione na dzień 31.12.2020r. w wysokości 17.841 tys. z czego 15.697 tys.
stanowiły towary a 2.144 tys. zł zaliczki na dostawy. Ta pozycja stanowiła 70,5% całości
aktywów i wzrosła o 58,7% w porównaniu do roku 2019. Spółka tym samym zabezpieczała
ofertę i start przyszłego sezonu.
Wartości niematerialne i prawne na koniec okresu sprawozdawczego w wysokości 3.458 tys.
zł zawierają wartość firmy w kwocie 3.251 tys. zł.
Rzeczowe aktywa trwałe, które wzrosły wraz z rozwojem działalności. Spółka zrealizowała
nakłady inwestycyjne w urządzenia i maszyny, środki transportu oraz inne środki trwałe. Na
koniec 2020 rok wartość rzeczowych aktywów trwałych wynosiła 1.615 tys. zł a rok wcześniej
było to 204 tys. zł.
Na inwestycje krótkoterminowe składały się środki pieniężne. Na koniec 2020 roku wyniosły
1.173 tys. zł, natomiast na koniec 2019 roku 54 tys. zł.
0 4 000 8 000 12 000 16 000 20 000
Zapasy
WNiP
Rzeczowe aktywa trwałe
Inwestycje krótkoterminowe
Należności krótkoterminowe
Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe
Należnosci długoerminowe
Struktura aktywów Dadelo S.A. w tys. zł
Rok 2019 Rok 2020
0 2 000 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000 14 000 16 000 18 000
Kapitały własne
Zobowiązania krótkoterminowe
Rezerwy
Zobowiązania długoterminowe
Rozliczenia międzyokresowe
Struktura pasywów Dadelo S.A. w tys. zł
Rok 2019 Rok 2020
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
19 | S t r o n a
Główne elementy pasywów to:
Kapitały własne dzięki wypracowanemu zyskowi wzrosły w 2020 roku o 37% r/r a udział w
sumie pasywów wyniósł 66,5%.
Zobowiązania krótkoterminowe na dzień 31.12.2020r. wyniosły 8.186 tys. zł, w tym kredyty i
pożyczki stanowiły kwotę 4.973 tys. zł a zobowiązania z tytułu dostaw i usług 2.401 tys. zł.
Przepływy pieniężne
W 2020 roku Dadelo S.A. odnotowała przepływy pieniężne w wysokości 1.119 tys. wobec (-1.212 tys.
zł) w roku poprzednim. Złożyły się na nie:
Ujemne przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej w wysokości 1.785 tys. zł
Na ujemny wynik w 2020 roku w największym stopniu wpłynęła zmiana stanu zapasów, która
wyniosła (-6.600 tys. zł), częściowo pokryta przez wypracowany zysk w wysokości 4.554 tys. zł.
Ujemne przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej w wysokości 1.047 tys. zł.
Ujemny rezultat wynika m.in. z nabycia rzeczowych aktywów trwałych w wysokości 1.069 tys.
zł.
Dodatnie przepływy pieniężne netto z działalności finansowej w wysokości 3.951 tys. zł. Na
saldo złożyło się zaciągniecie kredytu w wysokości 4.088 tys. zł oraz wydatki związane ze spłatą
leasingu w kwocie 57 tys. zł.
Na koniec roku 2020 Dadelo S.A. posiadała środki pieniężne w wysokości 1.173 tys. zł, rok wcześniej
było to 54 tys. zł.
Zmiany w kapitale własnym
Na koniec 2020 roku kapitały własne wyniosły 16.836 tys. zł wobec 12.282 tys. zł rok wcześniej, co jest
wynikiem osiągniętego zysku netto w wysokości 4.554 tys. zł.
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
20 | S t r o n a
Wskaźniki finansowe
W 2020 roku spółka wraz ze wzrostem wolumenu sprzedaży poprawiła także rentowność brutto na
sprzedaży, która wyniosła 29,4% i była o 4,6 p.p. wyższa od roku ubiegłego. Bardzo dużej poprawie
uległ wskaźnik rentowności na działalności operacyjnej, który wyniósł 8,9% wobec 0,8% w roku
poprzednim.
Wskaźniki rentowności
Metoda obliczenia
31.12.2020
31.12.2019
Marża na sprzedaży brutto
(Wynik na sprzedaży brutto / Przychody ze sprzedaży) *
100
29,4%
24,8%
Rentowność EBIT
(EBIT / Przychody ze sprzedaży) * 100
8,9%
0,8%
Rentowność EBITDA
(EBITDA / Przychody ze sprzedaży) * 100
9,3%
1,4%
Rentowność netto (ROS)
(Zysk (strata) netto / Przychody ze sprzedaży) * 100
7,1%
0,4%
Rentowność majątku (ROA)
(Zysk (strata) netto / Aktywa ogółem) * 100
18,0%
0,9%
Rentowność kap. własnego
(ROE)
(Zysk (strata) netto / Kapitał własny) * 100
27,0%
1,2%
W okresie sprawozdawczym poprawie w porównaniu do poprzedniego okresu uległy wskaźniki rotacji
zapasów, należności oraz konwersji gotówki.
Wskaźniki obrotowości
Metoda obliczenia
31.12.2020
31.12.2019
Rotacji zapasów w dniach
Zapasy * 365 / Przychody ze sprzedaży
101
123
Rotacji należności w dniach
Należności z tyt. dostaw * 365 / Przychody ze sprzedaży
3
6
Rotacji zobowiązań w dniach
Zobowiązania z tyt. dostaw * 365 / Przychody ze
sprzedaży
14
27
Cykl konwersji gotówki
Cykl zapasów + cykl należności - cykl zobowiązań
90
102
Wskaźniki płynności bieżącej oraz gotówkowej w roku 2020 na satysfakcjonującym
poziomie. Szczególnie istotna poprawa nastąpiła w przypadku płynności bardzo szybkiej.
Wskaźniki płynności
Metoda obliczenia
31.12.2020
31.12.2019
Płynności bieżącej
Aktywa obrotowe / Zobowiązania krótkoterminowe
2,46
2,89
Płynności szybkiej
(Aktywa obrotowe - Zapasy - Rozliczenia
międzyokresowe) /
Zobowiązania krótkoterminowe
0,23
0,16
Płynności gotówkowej
Środki pieniężne / Zobowiązania krótkoterminowe
0,14
0,01
Zadłużenie spółki jest na niskim poziomie zarówno w roku 2020 jak i 2019. Wysokiej poprawie
uległ wskaźnik DN/EBITDA.
Wskaźniki zadłużenia
Metoda obliczenia
31.12.2020
31.12.2019
Zadłużenie ogółem
Zobowiązania ogółem / Aktywa ogółem
33,5%
25,2%
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
21 | S t r o n a
Wskaźnik pokrycia zadłużenia
kapitałami własnymi
Zobowiązania ogółem / Kapitał własny
50,4%
33,8%
Wskaźnik pokrycia majątku
trwałego kapitałami stałymi
(Kapitał własny + Długoterminowe kapitały obce) /
aktywa trwałe
3,3
2,7
Dług netto/EBITDA
(Zadłużenie finansowe - Śr. pieniężne) / (EBIT+
Amortyzacja)
0,7
1,9
Struktura procentowa podstawowych składników bilansu została zamieszczona w poniższej tabeli.
Wskaźnik struktury udziału
Metoda obliczenia
31.12.2020
31.12.2019
Kapitału własnego
Kapitały własne / Pasywa ogółem
66%
75%
Zobowiązań ogółem
Zobowiązania i rezerwy / Pasywa ogółem
34%
25%
Aktywów trwałych
Aktywa trwałe / Aktywa ogółem
20%
27%
Aktywów obrotowych
Aktywa obrotowe / Aktywa ogółem
80%
73%
Zapasów
Zapasy / Aktywa ogółem
70%
68%
Należności
Należności krótkoterminowe / Aktywa ogółem
3%
4%
Pozostałe informacje finansowe
Kredyty i pożyczki
Dadelo S.A. posiada możliwość korzystania z linii kredytowej w wysokości 32 mln zł udzielonej
przez BNP Paribas Bank Polska S.A. Okres kredytowania określono do dnia 20 września 2029
roku. Oprocentowanie kredytu stanowi stopa bazowa Wibor 1 M powiększona o marżę w
wysokości 0,9 p.p.
Zabezpieczeniem zobowiązania wynikającego z linii kredytowej są:
- weksel in blanco
- oświadczenie o poddaniu się egzekucji
- poręczenie Oponeo.pl S.A.
- cesja wierzytelności z umowy ubezpieczenia zapasów
- zastaw rejestrowy na zapasach
Na dzień 31.12.2020r. linia była wykorzystana w wysokości 4.973 tys zł.
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
22 | S t r o n a
3 DZIAŁALNOŚĆ DADELO W 2020 ROKU
Dadelo S.A. jest sprzedawcą rowerów i jednocześnie największym w Polsce sprzedawcą
części rowerowych drogą on-line za pośrednictwem domeny Dadelo.pl oraz
Centrumrowerowe.pl. Oferta należących do spółki sklepów internetowych skierowana jest do
szerokiej grupy odbiorców na terenie całego kraju.
Oprócz tego w asortymencie e-sklepu znajdują się: odzież i obuwie dla miłośników
sportu rowerowego, urządzenia elektroniczne (takie jak: liczniki rowerowe, pulsometry,
zegarki, GPS-y) oraz odżywki i kosmetyki specjalistyczne. W sumie w ofercie e-sklepu znajduje
się około 12 tys. produktów z unikalnym identyfikatorem cyfrowym.
Spółka współpracuje z blisko 190 punktami odbioru rowerów, w których klient może dokonać
odbioru zakupionego towaru.
Decyzją Zarządu wprowadzono zmianę polityki sklepu internetowego. Spółka
zdecydowała się na dostosowanie się do e-commercowego trendu i zrezygnować w pobierania
opłat za dostarczanie zakupów do klientów. Kolejnym istotnym wydarzeniem stało się
wdrożenie programu lojalnościowego dla obecnych i przyszłych klientów. Planowany jest stały
rozwój projektu i nieustanne reagowanie na potrzeby klientów.
Zarząd planuje umocnienie pozycji Dadelo SA na rynku krajowym. Założony jest ciągły
wzrost wolumenu sprzedaży, rozbudowa oferty asortymentowej, kontynuacja rozwoju
własnej marki – UNITY, EYEN, jak i rozwijanie modelu logistycznego sprzedaży.
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
23 | S t r o n a
Spółka zwraca uwagę w szczególności na wzrost wolumenu sprzedaży rowerów. W roku
obrotowym sprzedaż ta kształtowała się na poziomie 11 tys. sztuk, zgodnie z założeniami
przyjętymi przez Zarząd na przestrzeni najbliższych trzech lat liczba sprzedanych rowerów
powinna wzrosnąć docelowo do 20 tys. szt. Planowana dynamika sprzedaży rowerów na rok
2021 to 150 % w stosunku do okresu sprawozdawczego.
Dotychczas Spółka w roku 2020 sprzedała ok 650 rowerów marki własnej UNITY
osiągając obrót o wartości 342 tys, . , natomiast sprzedaż odzieży i akcesoriów marki własnej
EYEN w jego skład, której wchodzą; spodenki, koszulki, rękawki, okulary, kawiczki, skarpetki,
jak również pompki i oświetlenie. osiągnęła poziom 2.075 tys. zł i wzrosła 10-krotnie w
porównaniu z rokiem 2019.
W świetle planowanej ekspansji własnych marek możliwe jest podjęcie takich
inwestycji jak; stworzenie montowni rowerów; utworzenie malarni rowerów;
unowocześnienie już funkcjonującego punktu serwisowego; adaptacja przestrzeni na
techniczny punkt testowania rowerów.
Zarząd planuje rozbudowę oferty asortymentowej w dużej mierze polegającej na
dywersyfikacji już istniejącego sprzętu. Spółka skupia się na podejmowaniu współpracy z
nowymi dystrybutorami kładąc nacisk na pozyskanie nowych marek. Powyższe plany mogą
spowodować konieczność wynajęcia dodatkowych powierzchni magazynu.
5353 638
9670 070
1660 464
11540 432
3002 244
127 893
1135 764
32490 505
14870 436
19610 168
2816 739
16596 173
8089 693
391 202
1921 915
64296 327
RO W E RY A K C E S O RI A
RO W E RO W E
BU T Y
RO W E RO W E
C Z Ę Ś C I
RO W E RO W E
OD Z I E Ż
RO W E RO W A
OU T D OO R U S Ł U G I
S E R W I S OW E
RA Z E M
SPRZEDAŻ
Obrót 2019 Obrót 2020
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
24 | S t r o n a
4 ŁAD KORPORACYJNY
4.1 ZBIÓR ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO
Niniejsze oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego w Dadelo S.A. jest przekazywane
zgodnie z wymogami określonymi w Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 roku w
sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych
oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa
niebędącego państwem członkowskim (Dz. U. z 2018 r. poz. 757).
Dadelo S.A. stosuje zasady ładu korporacyjnego zawarte w Dobrych Praktykach Spółek Notowanych na
GPW 2016, które zostały przyjęte uchwałą Rady Nadzorczej Giełdy Papierów Wartościowych w
Warszawie S.A. w dniu 13 października 2015 roku.
Tekst obowiązującego zbioru zasad jest dostępny publicznie na oficjalnej stronie Giełdy
Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. poświęconej zagadnieniom ładu korporacyjnego spółek
notowanych na Głównym Rynku GPW: http://corp-gov.gpw.pl/.
Zarząd Dadelo S.A. informuje, że dopełnił wszelkich starań, aby prowadzona polityka informacyjna była
przejrzysta i efektywna oraz w jak najwyższym stopniu zapewniała odpowiednią komunikację z
inwestorami i analitykami.
W ramach realizowanej polityki informacyjnej Zarząd Dadelo S.A. kontaktuje się z inwestorami
bezpośrednio, tj. na spotkaniach Zarządu z inwestorami, na telekonferencjach oraz przez Dział Relacji
Inwestorskich, który odpowiada na indywidualne zapytania inwestorów.
W 2020 roku Spółka prowadziła przeznaczoną dla inwestorów stronę internetową, na której
udostępnia wszelkie informacje o Spółce niezbędne do właściwej oceny jej sytuacji i perspektyw, w
tym dane o wynikach finansowych, działaniach podejmowanych przez Zarząd i innych istotnych
zdarzeniach dotyczących funkcjonowania Spółki. Dane zamieszczane w serwisie relacji inwestorskich
Dadelo S.A.: https://ir.dadelo.pl/ są na bieżąco aktualizowane.
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
25 | S t r o n a
4.2 NIESTOSOWANIE ŁADU KORPORACYJNEGO
Spóła w 2020 roku nie stosowała następujących zasad wskazanych w Dobrych Praktykach
Spółek Notowanych na GPW 2016:
Zasada
Komentarz Dadelo S.A.
I. Polityka informacyjna i komunikacja z inwestorami
I.Z.1. Spółka prowadzi korporacyjną stronę internetową i zamieszcza na niej, w czytelnej formie i
wyodrębnionym miejscu, oprócz informacji wymaganych przepisami prawa:
I.Z.1.7. opublikowane przez spółkę materiały
informowania o strategii.
Zasada nie jest stosowana w części dotyczącej
informowania o strategii. Spółka nie publikuje
oddzielnych materiałów i dokumentów na
temat strategii.
I.Z.1.10. prognozy finansowe jeżeli spółka
podjęła decyzję o ich publikacji opublikowane
w okresie co najmniej ostatnich 5 lat, wraz
z informacją o stopniu ich realizacji,
Zasada nie ma zastosowania, gdyż Spółka nie
publikuje prognoz finansowych.
I.Z.1.16. informację na temat planowanej
transmisji obrad walnego zgromadzenia nie
później niż w terminie 7 dni przed datą walnego
zgromadzenia,
Spółka nie przewiduje bezpośredniej transmisji
obrad Walnego Zgromadzenia, co wynika z zasady
IV.Z.2. Koszty transmisji obrad Walnego
Zgromadzenia zbyt wysokie i niewspółmierne do
potencjalnych korzyści dla akcjonariuszy.
I.Z.1.20. zapis przebiegu obrad walnego
zgromadzenia w formie audio lub wideo,
Zasada nie jest stosowana. Spółka nie
przewiduje ani bezpośredniej transmisji obrad
Walnego Zgromadzenia, ani zamieszczania na
swojej stronie internetowej zapisu przebiegu
w formie audio lub wideo obrad Walnego
Zgromadzenia. Mając na względzie ewentualne
problemy prawne związane z zapisem
przebiegu Walnego Zgromadzenia oraz koszty
realizacji takiego zapisu, Spółka nie zamierza
stosować powyższej zasady.
I.Z.2. Spółka, której akcje zakwalifikowane są do
indeksów giełdowych WIG20 lub mWIG40,
zapewnia dostępność swojej strony internetowej
również w języku angielskim, przynajmniej
w zakresie wskazanym w zasadzie I.Z.1. Niniejszą
zasadę powinny stosować również spółki spoza
powyższych indeksów, jeżeli przemawia za tym
struktura ich akcjonariatu lub charakter i zakres
prowadzonej działalności.
Zasada nie ma zastosowania. Akcje Spółki nie są
zakwalifikowane do indeksów giełdowych
WIG20 ani mWIG40.Spółka na życzenie
inwestorów
przygotowuje informacje w języku angielskim.
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
26 | S t r o n a
II. Zarząd i Rada Nadzorcza
II.Z.1. Wewnętrzny podział odpowiedzialności za
poszczególne obszary działalności spółki
pomiędzy członków zarządu powinien b
sformułowany w sposób jednoznaczny i
przejrzysty, a schemat podziału – dostępny na
stronie internetowej spółki.
Zasada nie jest stosowana. Spółka opracowała
podział odpowiedzialności za poszczególne
obszary działalności pomiędzy Członków Zarządu,
jednak nie zamieszcza tych informacji na stronie
internetowej.
II.Z.7. W zakresie zadań i funkcjonowania
komitetów działających w radzie nadzorczej
zastosowanie mają postanowienia Załącznika I
do Zalecenia Komisji Europejskiej, o którym
mowa w zasadzie II.Z.4. W przypadku gdy
funkcję komitetu audytu pełni rada nadzorcza,
powyższe zasady stosuje się odpowiednio.
Zasada nie jest stosowana. Ocena sytuacji
Dadelo S.A. sporządzona przez Radę
Nadzorczą nie zawiera oceny systemu
compliance ani funkcji audytu wewnętrznego ze
względu na brak wyodrębnienia w Spółce
działów zajmujących się compliance oraz
audytem wewnętrznym.
II.Z.10. Poza czynnościami wynikającymi
z przepisów prawa raz w roku rada nadzorcza
sporządza i przedstawia zwyczajnemu walnemu
zgromadzeniu:
Zasada nie jest stosowana. Ocena sytuacji
DadeloS.A. sporządzona przez Radę
Nadzorczą nie zawiera oceny systemu
compliance ani funkcji audytu wewnętrznego ze
względu na brak wyodrębnienia w Spółce
działów zajmujących się compliance oraz
audytem wewnętrznym.
II.Z.10.1. ocenę sytuacji spółki, z
uwzględnieniem
oceny systemów kontroli wewnętrznej,
zarządzania ryzykiem, compliance oraz funkcji
audytu wewnętrznego; ocena ta obejmuje
wszystkie istotne mechanizmy kontrolne, w tym
zwłaszcza dotyczące raportowania finansowego
i działalności operacyjnej;
III. Systemy i funkcje wewnętrzne
III.R.1. Spółka wyodrębnia w swojej strukturze
jednostki odpowiedzialne za realizację zadań w
poszczególnych systemach lub funkcjach, chyba
że wyodrębnienie jednostek organizacyjnych nie
jest uzasadnione z uwagi na rozmiar lub rodzaj
działalności prowadzonej przez spółkę.
Zasada nie jest stosowana. Spółka nie ma w
swojej strukturze wyodrębnionych jednostek
odpowiedzialnych za realizację zadań systemów
kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiemoraz
audytu wewnętrznego. Działania takie są
realizowane przez poszczególne komórki
organizacyjne Spółki lub podmioty zewnętrzne
(bez wyodrębnionej w tym celu komórki
specjalnej).
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
27 | S t r o n a
III.Z.1. Za wdrożenie i utrzymanie skutecznych
systemów kontroli wewnętrznej, zarządzania
ryzykiem, compliance oraz funkcji audytu
wewnętrznego odpowiada zarząd spółki.
Zasada nie jest stosowana. Zarząd odpowiada za
kontrolowanie działalności operacyjnej Spółki,w
tym kontrolowanie wewnętrznych procesów jej
działalności wraz z procesami zarządzania
ryzykiem. Ze względu na wielkość firmy funkcje
zawarte w przedmiotowej zasadzie realizowane
są na bieżąco w każdym obszarze działalności
przez poszczególne komórki organizacyjne Spółki
lub podmioty zewnętrzne (bez wyodrębnionej w
tym celu komórki specjalnej).
III.Z.2. Z zastrzeżeniem zasady III.Z.3 osoby
odpowiedzialne za zarządzanie ryzykiem, audyt
wewnętrzny i compliance podlegają
bezpośrednio prezesowi lub innemu członkowi
zarządu, a także mają zapewnioną możliwość
raportowania bezpośrednio do rady nadzorczej
lub komitetu audytu.
Zasada nie jest stosowana, gdyż – jak wskazano
w uzasadnieniu niestosowania zasady nr III.Z.1
w Spółce nie wyodrębniono komórek
zajmujących się zarządzaniem ryzykiem,
audytem wewnętrznym i compliance. W ocenie
Spółki obecna struktura organizacyjna, w której
dyrektorzy poszczególnych pionów podlegają
Zarządowi Spółki, zapewnia prawidłowy
przepływ informacji oraz dostateczny nadzór nad
działalnością poszczególnych obszarów. W
Spółce nie istnieją procedury zabraniające
kierowania raportów bezpośrednio do Rady
Nadzorczej.
III.Z.3. W odniesieniu do osoby kierującej funkcją
audytu wewnętrznego i innych osób
odpowiedzialnych za realizację jej zad
zastosowanie mają zasady niezależności
określone w powszechnie uznanych,
międzynarodowych standardach praktyki
zawodowej audytu wewnętrznego.
Zasada nie jest stosowana, gdyż w Spółce nie
ma wyodrębnionej jednostki audytu
wewnętrznego oraz nie istnieje wyodrębnione
stanowisko osoby kierującej tą jednostką.
III.Z.4. Co najmniej raz w roku osoba
odpowiedzialna za audyt wewnętrzny (w
przypadku wyodrębnienia w spółce takiej
funkcji) i zarząd przedstawiają radzie nadzorczej
własną ocenę skuteczności funkcjonowania
systemów i funkcji, o których mowa w zasadzie
III.Z.1, wraz z odpowiednim sprawozdaniem.
Zasada nie jest stosowana. W Spółce nie ma
wyodrębnionej jednostki audytu wewnętrznego
oraz nie istnieje wyodrębnione stanowisko
osoby kierującej tą jednostką, a Komitet Audytu
działa w ramach Rady Nadzorczej
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
28 | S t r o n a
III.Z.5. Rada nadzorcza monitoruje skuteczność
systemów i funkcji, o których mowa w zasadzie
III.Z.1, w oparciu między innymi o sprawozdania
okresowo dostarczane jej bezpośrednio przez
osoby odpowiedzialne za te funkcje oraz zarząd
spółki, jak również dokonuje rocznej oceny
skuteczności funkcjonowania tych systemów i
funkcji zgodnie z zasadą II.Z.10.1. W przypadku
gdy w spółce działa komitet audytu, monitoruje
on skuteczność systemów i funkcji, o których
mowa w zasadzie III.Z.1, jednakże nie zwalnia to
rady nadzorczej z dokonania rocznej oceny
skuteczności funkcjonowania tych systemów i
funkcji.
Zasada nie jest stosowana, gdyż w Spółce nie ma
wyspecjalizowanych jednostek zarządzania
procesami kontroli wewnętrznej, zarządzania
ryzykiem, compliance.
IV. Walne zgromadzenie i relacje z akcjonariuszami
IV.R.2. Jeżeli jest to uzasadnione z uwagi na
strukturę akcjonariatu lub zgłaszane spółce
oczekiwania akcjonariuszy, o ile spółka jest
w stanie zapewnić infrastrukturę techniczną
niezbędną dla sprawnego przeprowadzenia
walnego zgromadzenia przy wykorzystaniu
środków komunikacji elektronicznej, powinna
umożliwić akcjonariuszom udział w walnym
zgromadzeniu przy wykorzystaniu takich
środków, w szczególności poprzez:
1) transmisję obrad walnego zgromadzenia
w czasie rzeczywistym,
2) dwustronną komunikację w czasie
rzeczywistym, w ramach której akcjonariusze
mogą wypowiadać się w toku obrad walnego
zgromadzenia, przebywając w miejscu innym niż
miejsce obrad walnego zgromadzenia,
3) wykonywanie, osobiście lub przez
pełnomocnika, prawa głosu w toku walnego
zgromadzenia.
Zasada nie jest stosowana. W ocenie Spółki
obecna struktura akcjonariatu nie uzasadnia
stosowania przedmiotowej zasady;
obowiązujące zasady udziału w Walnym
Zgromadzeniu umożliwiają realizację praw
wynikających z akcji oraz zabezpieczają interesy
wszystkich akcjonariuszy.
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
29 | S t r o n a
IV.R.3. Spółka dąży do tego, aby w sytuacji gdy
papiery wartościowe wyemitowane przez spółkę
przedmiotem obrotu w różnych krajach (lub na
różnych rynkach) i w ramach różnych systemów
prawnych, realizacja zdarzeń korporacyjnych
związanych z nabyciem praw po stronie
akcjonariusza następowała w tych samych
terminach we wszystkich krajach, w których
one notowane.
Zasada nie ma zastosowania. Papiery
wartościowe emitowane przez Spółkę są
przedmiotem obrotu jedynie na rynku polskim.
IV.Z.2. Jeżeli jest to uzasadnione z uwagi na
strukturę akcjonariatu spółki, spółka zapewnia
powszechnie dostępną transmisję obrad walnego
zgromadzenia w czasie rzeczywistym.
Zasada nie jest stosowana. W ocenie Spółki
struktura akcjonariatu oraz niezgłaszanie Spółce
oczekiwań akcjonariuszy uzasadniają brak
transmisji obrad Walnego Zgromadzenia
w czasie rzeczywistym. Ponadto obowiązujące
zasady udziału w Walnym Zgromadzeniu
umożliwiają realizację praw wynikających
z posiadania akcji oraz zabezpieczają interesy
wszystkich akcjonariuszy.
Spółka zapewnia akcjonariuszom możliwość
uczestniczenia w Walnym Zgromadzeniu
osobiście lub przez pełnomocnika. Spółka
realizuje nałożone przepisami prawa obowiązki
informacyjne i niezwłocznie, nie później niż
w terminie 24 godzin od zakończenia Walnego
Zgromadzenia, przekazuje w formie raportów
bieżących informacje o treści podjętych uchwał
oraz wynikach głosowań i jednocześnie
publikuje te informacje na korporacyjnej stronie
internetowej. Poza tym po zakończeniu obrad
Spółka umieszcza na swojej stronie
internetowej zapis wideo Walnego
Zgromadzenia.
Spółka nie wyklucza możliwości stosowania
wyżej wymienionej zasady w przyszłości.
IV.Z.3. Przedstawicielom mediów umożliwia się
obecność na walnych zgromadzeniach.
Zasada nie jest stosowana. W Walnych
Zgromadzeniach Spółki udział biorą osoby
uprawnione i obsługujące Walne
Zgromadzenie. Zdaniem Spółki obowiązujące
przepisy prawa wystarczająco regulu
wykonywanie nałożonych na spółki publiczne
obowiązków informacyjnych w zakresie
jawności i transparentności spraw będących
przedmiotem obrad Walnego Zgromadzenia.
W przypadku pytań kierowanych do Spółki ze
strony przedstawicieli mediów Spółka udziela
niezwłocznie stosownych odpowiedzi
w granicach dopuszczanych przez obowiązujące
przepisy prawa.
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
30 | S t r o n a
VI. Wynagrodzenia
VI.R.1. Wynagrodzenie członków organów spółki
i kluczowych menedżerów powinno wynikać
z przyjętej polityki wynagrodzeń.
W 2020 roku
Zarząd podjął uchwałę o przyjęciu polityki
wynagrodzeń Członków Zarządu i Rady
Nadzorczej, pozytywnie zaopiniowaną przez
Radę Nadzorczą, która to zostanie
przedstawiona pod obrady Walnego
Zgromadzenia Akcjonariuszy.
VI.R.2. Polityka wynagrodzpowinna bściśle
powiązana ze strategią spółki, jej celami krótko- i
długoterminowymi, długoterminowymi
interesami i wynikami, a także powinna
uwzględniać rozwiązania służące unikaniu
dyskryminacji z jakichkolwiek przyczyn.
Zasada nie była stosowana w 2020 roku, gdyż
w Spółce nie funkcjonował dokument
stanowiący politykę wynagrodzeń.
VI.R.3. Jeżeli w radzie nadzorczej funkcjonuje
komitet do spraw wynagrodzeń, w zakresie jego
funkcjonowania ma zastosowanie zasada II.Z.7.
Zasada nie jest stosowana. W Radzie Nadzorczej
Dadelo S.A. nie funkcjonuje komitet ds.
wynagrodzeń.
VI.Z.1. Programy motywacyjne powinny być tak
skonstruowane, by między innymi uzależniać
poziom wynagrodzenia członków zarządu spółki i
jej kluczowych menedżerów od rzeczywistej,
długoterminowej sytuacji finansowej spółki oraz
długoterminowego wzrostu wartości dla
akcjonariuszy i stabilności funkcjonowania
przedsiębiorstwa.
Zasada szczegółowa nie ma zastosowania.
W Spółce dotychczas nie zostały przyjęte
programy motywacyjne dla zarządu
i kluczowych menadżerów.
VI.Z.2. Aby powiązać wynagrodzenie członków
zarządu i kluczowych menedżerów z
długookresowymi celami biznesowymi i
finansowymi spółki, okres pomiędzy przyznaniem
w ramach programu motywacyjnego opcji lub
innych instrumentów powiązanych z akcjami
spółki a możliwością ich realizacji powinien
wynosić minimum 2 lata.
Zasada szczegółowa nie ma zastosowania.
W Spółce dotychczas nie zostały przyjęte
programy motywacyjne dla zarządu
i kluczowych menadżerów.
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
31 | S t r o n a
VI.Z.4. Spółka w sprawozdaniu z działalności
przedstawia raport na temat polityki
wynagrodzeń, zawierający co najmniej:
1) ogólną informację na temat przyjętego w
spółce systemu wynagrodzeń,
2) informacje na temat warunków i wysokości
wynagrodzenia każdego z członków zarządu,w
podziale na stałe i zmienne składniki
wynagrodzenia, ze wskazaniem kluczowych
parametrów ustalania zmiennych składników
wynagrodzenia i zasad wypłaty odpraw oraz
innych płatności z tytułu rozwiązania stosunku
pracy, zlecenia lub innego stosunku prawnego o
podobnym charakterze oddzielnie dla spółki i
każdej jednostki wchodzącej w skład grupy
kapitałowej,
3) informacje na temat przysługujących
poszczególnym członkom zarządu i kluczowym
menedżerom pozafinansowych składników
wynagrodzenia,
4) wskazanie istotnych zmian, które w ciągu
ostatniego roku obrotowego nastąpiły w polityce
wynagrodzeń, lub informację o ich braku,
5) ocenę funkcjonowania polityki wynagrodzeń z
punktu widzenia realizacji jej celów,w
szczególności długoterminowego wzrostu
wartości dla akcjonariuszy i stabilności
funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Zasada nie jest stosowana. Spółka publikuje
informacje dotyczące wynagrodzeń członków
organów Spółki zgodnie z obowiązującymi
spółkę Ustawą o Rachunkowości. Raport na
temat Polityki
wynagrodzeń Członków Zarządu i Rady
Nadzorczej zostanie przedstawiony z raporcie
za
rok 2020 zgodnie z nowelizacją Ustawy z dnia
29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i
warunkach
wprowadzania instrumentów finansowych do
zorganizowanego systemu obrotu oraz o
spółkach publicznych.
4.2. SYSTEMY KONTROLI I ZARZĄDZANIA
RYZYKIEM W PROCESIE SPORZĄDZANI
4.3 SYSTEMY KONTROLI I ZARZĄDZANIA RYZYKIEM W PROCESIE
SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
Przyjęta polityka rachunkowości dla Dadelo S.A. zgodnie z zasadami Ustawy o Rachunkowości
stanowi o prawidłowości i rzetelności prowadzenia ksiąg rachunkowych dla tych jednostek. Zgodnie z
Ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r., na podstawie której Zarząd Spółki zatwierdził
dokumentację opisującą wdrożone przez Spółkę zasady rachunkowości, przy sporządzaniu
jednostkowych sprawozdań finansowych Dadelo S.A. stosuje się polskie zasady rachunkowości.
Przygotowanie danych źródłowych podlega sformalizowanym procedurom operacyjnym i
akceptacyjnym, które określają zakres kompetencji poszczególnych osób. Podstawą danych
wprowadzanych do Księgi Głównej zapisy w dokumentach i Księgach Źródłowych. Dzięki stosowaniu
systemu kontroli wewnętrznej w zakresie prowadzenia rachunkowości i sprawozdawczości finansowej
Spółka zapewnia rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji finansowej i majątkowej.
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
32 | S t r o n a
Zarząd ponosi odpowiedzialność za system kontroli wewnętrznej i zarządzanie ryzykiem oraz jego
skuteczność w odniesieniu do procesu sporządzania sprawozdań finansowych.
Spółka posiada dokumentację opisującą przyjęte zasady rachunkowości określające metody wyceny
aktywów i pasywów oraz ustalenia wyniku finansowego, a także sposób prowadzenia ksiąg
rachunkowych, systemu ochrony danych i ich zbiorów. Przygotowane sprawozdanie finansowe jest
formalnie zatwierdzane przez głównego księgowego, a następnie przez Zarząd Spółki.
W procesie sporządzania sprawozdań elementem kontrolnym jest weryfikacja sprawozdania
finansowego Spółki przez niezależnego biegłego rewidenta. Do zadań biegłego rewidenta należy w
szczególności: przegląd półrocznych sprawozdań finansowych oraz badanie sprawozdań rocznych.
Dane finansowe będące podstawą sprawozdań finansowych i raportów okresowych pochodzą ze
stosowanej przez Spółkę miesięcznej sprawozdawczości finansowej i operacyjnej prowadzonej za
pomocą systemu finansowo-księgowego. Przygotowanie sprawozdań finansowych i raportów
okresowych rozpoczyna się po akceptacji wyników z zakończonego okresu. W trakcie roku Zarząd i
Rada Nadzorcza analizują, oceniają i nadzorują uzyskane wyniki finansowe pod kątem zgodności z
przyjętymi założeniami planu budżetu opracowanymi zgodnie z przyjętą polityką rachunkowości
Spółki.
Dadelo S.A. monitoruje istotne czynniki ryzyka prawnego, podatkowego, gospodarczego i
operacyjnego, które mają wpływ na kierunki działalności Spółki. Ponadto, przez Spółkę tworzone
rezerwy na podatek odroczony oraz urlopy.
4.4 AKCJE I AKCJONARIAT
4.4.1 Struktura akcjonariatu
W dniu 2 września 2020 r. Walne Zgromadzenie podjęło uchwałę o podziale Akcji na skutek
obniżenia ich wartości nominalnej („Podział Akcji”), zgodnie z którą wszystkie Akcje Spółki zostały
podzielone poprzez obniżenie wartości nominalnej każdej Akcji z 1,00 do 0,20 i zamianę jednej
Akcji Spółki o wartości nominalnej 1,00 zł na pięć Akcji Spółki o wartości nominalnej 0,20 zł każda.
Opisany powyżej Podział Akcji został zarejestrowany przez właściwy sąd rejestrowy w dniu 6 listopada
2020 r. Tym samym kapitał zakładowy Spółki wynos 1.373.500 i składa się z 6.867.500 akcji zwykłych
na okaziciela serii A o wartości nominalnej 0,20 zł każda.
Dnia 19.08.2020 roku Nadzwyczajne walne zgromadzenie Spółki postanowiło wdrożyć
program motywacyjny dla kluczowych pracowników i osób zarządzających spółką. Program będzie
prowadzony w latach 2020-2022, przy czym akcje stanowiące wynagrodzenie z tytułu programu będą
przez spółkę emitowane w latach 2021-2023. Program zostanie przeprowadzony w drodze
wyemitowania przez zarząd spółki, w ramach kapitału docelowego łącznie 206 025 akcji na okaziciela
serii B, a następnie zostaną one zaoferowane do objęcia osobom uprawnionym z wyłączeniem prawa
poboru.
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
33 | S t r o n a
Wykaz akcjonariuszy posiadających co najmniej 5% ogólnej liczby głosów na Walnym Zgromadzeniu
Dadelo S.A. przedstawiał się następująco:
Nazwa
Liczba akcji
Wartość rynkowa
Udział
akcji w %
Głosy na WZA
w %
Oponeo.pl SA
6 867 500
134 259 625.00
59.89%
59.89%
Santander TFI SA
(poprzez fundusze
inwestycyjne)
585 000
11 436 750.00 zł
5.10%
5.10%
Generali OFE
575 000
11 241 250.00 zł
5.01%
5.01%
4.5 STATUT I WŁADZE STATUTOWE
4.5.1 Zmiana statutu
Zmiana Statutu Spółki wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia oraz wpisu do rejestru
przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
4.5.2 Walne Zgromadzenie
Walne Zgromadzenia odbywają się w siedzibie Spółki w Bydgoszczy. Walne Zgromadzenie Dadelo S.A.
obraduje jako zwyczajne lub nadzwyczajne. Zwołuje je Zarząd z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek
akcjonariuszy reprezentujących co najmniej pięć procent kapitału zakładowego Spółki zawierający
powód zwołania Zgromadzenia bądź na wniosek Rady Nadzorczej.
Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd Spółki corocznie, najpóźniej do 30
czerwca następnego roku obrotowego.
4.5.3 Rada Nadzorcza
Zasady powoływania i odwoływania
Rada Nadzorcza składa się z pięciu członków powoływanych i odwoływanych uchwałą Walnego
Zgromadzenia na wspólną kadencję trwającą 5 lat. Co najmniej dwóch członków Rady Nadzorczej
powinno spełniać kryterium niezależności w rozumieniu art. 129 Ustawy z dnia 11 maja 2017 roku o
biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Co najmniej jeden członek
Rady Nadzorczej powinien posiadać kwalifikacje w zakresie rachunkowości lub badania sprawozd
finansowych. Co najmniej jeden członek Rady Nadzorczej powinien posiadać wiedzę i umiejętności z
zakresu branży, w której działa Spółka.
Zarówno cała Rada Nadzorcza, jak i jej poszczególni członkowie mogą być w każdej chwili odwołani
przez Walne Zgromadzenie.
Jeżeli w wyniku wygaśnięcia mandatu członka Rady Nadzorczej przed upływem jego kadencji liczba
członków Rady Nadzorczej spadnie poniżej pięciu, Zarząd w terminie 14 dni zwołuje Nadzwyczajne
Walne Zgromadzenie w celu uzupełnienia składu Rady Nadzorczej w taki sposób, aby skład Rady
Nadzorczej odpowiadał określonym w Statucie wymaganiom.
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
34 | S t r o n a
Skład
31 grudnia 2020 roku w skład Rady Nadzorczej Dadelo S.A. wchodzili:
Dariusz Topolewski Przewodniczący Rady Nadzorczej,
Michał Butkiewicz Członek Rady Nadzorczej,
Maciej Karpusiewicz Członek Rady Nadzorczej,
Lucjan Ciaciuch Członek Rady Nadzorczej,
Wojciech Małachowski – Członek Rady Nadzorczej
Dnia 15 października 2020 roku uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Dadelo S.A. na
członków Rady Nadzorczej zostali powołani Pan Lucja Ciaciuch oraz Pan Wojciech Małachowski.
Kompetencje
Kompetencje Rady Nadzorczej zostały określone w Statucie Spółki.
Komitet Audytu
Rada Nadzorcza powołuje w drodze uchwały Komitet Audytu oraz uchwala regulamin Komitetu
Audytu, określający jego funkcje, zadania oraz zasady funkcjonowania.
Rada Nadzorcza powołuje spośród swojego grona i odwołuje członków Komitetu Audytu, w tym
Przewodniczącego Komitetu Audytu. Komitet Audytu składa się przynajmniej z trzech członków, w
tym z Przewodniczącego Komitetu Audytu.
Większość Członków Komitetu Audytu, w tym Przewodniczący Komitetu Audytu, powinna spełniać
kryterium niezależności w rozumieniu art. 129 Ustawy z dnia 11 maja 2017 roku o biegłych
rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Co najmniej jeden Członek Komitetu
Audytu powinien posiadać kwalifikacje w zakresie rachunkowości lub badania sprawozdań
finansowych. Co najmniej jeden Członek Komitetu Audytu powinien posiadać wiedzę i umiejętności
z zakresu branży, w której działa Spółka.
W Spółce przestrzegane przepisy dotyczące powołania, składu i funkcjonowania Komitetu Audytu,
w tym dotyczące spełnienia przez członków Komitetu Audytu kryteriów niezależności oraz wymagań
odnośnie do posiadania wiedzy i umiejętności z zakresu branży, w której działa Spółka, jak również
w zakresie rachunkowości lub badania sprawozdań finansowych.
Powołany w Spółce Komitet Audytu wykonywał i wykonuje zadania Komitetu Audytu przewidziane w
obowiązujących przepisach.
31 grudnia 2020 roku i na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania w skład Komitetu Audytu
wchodzili:
Lucjan Ciaciuch Przewodniczący Komitetu Audytu,
Wojciech Małachowski – Członek Komitetu Audytu,
Michał Butkiewicz Członek Komitetu Audytu.
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
35 | S t r o n a
Dnia 16 października 2020 roku uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki powołano
Komitet Audytu, w skład którego na Członków Komitetu Audytu zostali powołani Pan Lucjan Ciaciuch,
Pan Wojciech Małachowski oraz Pan Michał Butkiewicz.
Lucjan Ciaciuch - Przewodniczący Komitetu Audytu spełnia ustawowe kryteria niezależności i posiada
wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości i badania sprawozdań finansowych. Prowadzi firmę
audytorską Uni-Rach-Audyt Lucjan Ciaciuch zarejestrowaną w Polskiej Izbie Biegłych Rewidentów pod
nr 3687. Wcześniej pracował m.in. jako: Dyrektor ds. finansowych w PBPP Piecobudowa-Bydgoszcz
oraz Dyrektor Wydziału finansowego w Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy. Ukończył studia na
Wydziale Prawa i Administracji na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Posiada
uprawnienia biegłego rewidenta wpisanego na listę podmiotów uprawnionych do badania
sprawozdań finansowych pod numerem ewidencyjnym 500/4802 oraz kwalifikacje na syndyka i
likwidatora przedsiębiorstw.
Wojciech Małachowski – Członek Komitetu Audytu spełnia ustawowe kryteria niezależności.
Michał Butkiewicz Członek Komitetu Audytu posiada wiedzę i umiejętności z zakresu branży, w
której działa Spółka.
4.5.4 Zarząd
Zasady powoływania i odwoływania
Zgodnie ze statutem, Członków zarządu powołuje i odwołuje Rada Nadzorcza. Członek zarządu może
być odwołany lub zawieszony w czynnościach także przez Walne Zgromadzenie.
Skład
Zgodnie ze Statutem Zarząd jest jedno- lub wieloosobowy. Członkowie Zarządu powoływani i
odwoływani uchwałą Rady Nadzorczej, która powierza funkcję Prezesa Zarządu jednemu z nich w
drodze głosowania. Kadencja Zarządu jest wspólna i trwa pięć lat.
31 grudnia 2020 roku Zarząd DADELO S.A. stanowili:
Ryszard Zawieruszyński Prezes Zarządu,
Wojciech Topolewski Członek Zarządu,
Jacek Zieziulewicz Członek Zarządu,
Kompetencje
Zarząd Spółki jest uprawniony i obowiązany do podejmowania wszelkich decyzji wiążących się z
operatywnym zarządzaniem sprawami Dadelo S.A. z dopełnieniem należytej staranności.
4.5.5 Wynagrodzenia władz statutowych
Wynagrodzenie i warunki umów z członkami Zarządu i członkami Rady Nadzorczej
Członkowie Zarządu zatrudnieni są, co do zasady, na podstawie powołania. Pan Jacek
Zieziulewicz jest również zatrudniony na podstawie umowy o pracę w związku z pełnioną funkcją
dyrektora handlowego. Zawartej w dniu 1 stycznia 2020 r.
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
36 | S t r o n a
Poniższa tabela przedstawia wynagrodzenie oraz inne świadczenia otrzymywane przez każdego
członka Zarządu od Spółki za lata 2019-2020 (bez względu na podstawę takiego wynagrodzenia).
Imię i nazwisko
2020 rok
(w tys. zł)
2019 rok
(w tys. zł)
Ryczałt z tytułu
pełnienia funkcji
członka Zarządu
Wynagrodzenie
z tytułu umowy
o pracę
Ryczałt z tytułu
pełnienia funkcji
członka Zarządu
Wynagrodzenie
z tytułu umowy
o pracę
Ryszard Zawieruszyński
240
5
133
0
Wojciech Topolewski
115
0
29
0
Jacek Zieziulewicz*
315
55
-
-
Źródło: Spółka; *Jacek Zieziulewicz został powołany do Zarządu w 2020 r.
Łączna wartość świadczeń otrzymanych od Spółki przez wyżej wymienionych członków Zarządu za rok
zakończony 31 grudnia 2020 r. wyniosła 730 tys. zł, natomiast za rok zakończony 31 grudnia 2019 r.
wyniosła 162,0 tys. zł. Świadczenia te obejmowały wynagrodzenia z tytułu powołania do pełnienia
funkcji członka Zarządu oraz umowy o pracę.
Poza świadczeniami opisanymi powyżej w Spółce nie występują świadczenia warunkowe lub
odroczone przysługujące członkom Zarządu, z wyjątkiem świadczeń określonych w umowach
regulujących zasady uczestnictwa w Programie Motywacyjnym.
Program motywacyjny
W dniu 19 sierpnia 2020 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki podjęło uchwałę nr 1 w
sprawie ustanowienia w Spółce programu motywacyjnego (która została zmieniona uchwałą nr 2
Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki z dnia 2 września 2020 r. w sprawie zmiany Uchwały
nr 1 Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Dadelo S.A. z siedzibą w Bydgoszczy z dnia 19 sierpnia
2020 r. w sprawie ustanowienia w Spółce programu motywacyjnego) („Uchwała w Sprawie
Programu”), w związku z którą, w Spółce ustanowiony został program motywacyjny („Program”),
którego celem jest stworzenie nowych, efektywnych instrumentów motywacyjnych dla osób, które są
odpowiedzialne za rozwój Spółki, jak również zapewnienie wysokiego poziomu i stałości kadry
zarządzającej poprzez trwałe związanie ich ze Spółką, co finalnie powinno doprowadzić do
maksymalizacji zysków Spółki oraz podniesienia jej wartości.
Uczestnikami Programu będą osoby kluczowe dla Spółki (w tym członkowie organów), istotne z punktu
widzenia realizacji strategii Spółki, po zawarciu ze Spółką umowy uczestnictwa w Programie.
Program zostanie przeprowadzony w drodze wyemitowania przez Spółkę w ramach kapitału
docelowego łącznie nie więcej niż 206.025 akcji zwykłych na okaziciela serii B o wartości nominalnej
0,20 każda, a następnie zaoferowania tych akcji beneficjentom Programu, z wyłączeniem prawa
poboru dotychczasowych akcjonariuszy. Zarząd będzie podejmował decyzję o emisji akcji w ramach
Programu nie częściej niż raz w roku obrotowym następującym po roku, za który beneficjentom
Programu przyznawane jest wynagrodzenie w ramach Programu.
Osoby uprawnione uzyskają prawo do wynagrodzenia w ramach Programu, tj. akcje zostaną
zaoferowane do objęcia beneficjentom Programu wyłącznie w przypadku wzrostu rocznych
przychodów wykazanych w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym Spółki o wartość nie mniejszą
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
37 | S t r o n a
niż wskazana w regulaminie Programu, przy zachowaniu wskaźnika EBITDA na poziomie nie mniejszym
niż wskazany w regulaminie Programu.
Uprawnionymi do objęcia akcji emitowanych w ramach Programu będą wyłącznie osoby uprawnione,
które będą pozostawać ze Spółką w stosunku pracy, zlecenia lub innym podobnym stosunku prawnym
(w tym będą członkami organów Spółki) na dzień przypadający w kolejnym roku obrotowym,
określonym w regulaminie Programu oraz spełniające pozostałe kryteria określone w ramach
Programu.
Program prowadzony będzie w Spółce sukcesywnie w latach 2020-2022, przy czym akcje stanowiące
wynagrodzenie z tytułu Programu Spółka planuje emitować w latach 2021-2023.
Akcje emitowane w ramach Programu będą objęte okresowym zakazem zbywania.
Intencją Rady Nadzorczej jest przydzielenie po 1/3 liczby akcji w każdym z 3 lat okresu Programu, przy
czym za pierwszy rok jako kryterium przydziału Rada Nadzorcza planuje przyjąć powodzenie pierwszej
oferty publicznej akcji Spółki, zaś w kolejnych latach przyjąć szczegółowe kryteria w postaci wskaźników
ekonomicznych.
Program zostanie wyceniony i ujęty w księgach zgodnie z zasadami Międzynarodowych Standardów
Sprawozdawczości Finansowej („MSSF”) (Spółka w tym zakresie zdecydowała się stosować zasady
MSSF). Łączna wycena programu wynosi ok. 82 tys. zł.
4.6 INFORMACJA ZARZĄDU O WYBORZE FIRMY AUDYTORSKIEJ
PRZEPROWADZAJĄCEJ BADANIE ROCZNEGO SPRAWOZDANIA
FINANSOWEGO
Zarząd Dadelo S.A., na podstawie oświadczenia Rady Nadzorczej Dadelo S.A. w sprawie podmiotu
uprawnionego do badania rocznego jednostkowego sprawozdania finansowego Spółki, informuje że:
Firma audytorska przeprowadzająca badanie sprawozdań finansowych Spółki za 2020 rok, tj.
HLB M2 Audit Pie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Firma Audytorska”),
została przez Radę Nadzorczą wybrana zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym
dotyczącymi wyboru i procedury wyboru firmy audytorskiej.
Firma Audytorska oraz członkowie zespołu wykonującego badanie spełniali warunki do
sporządzenia bezstronnego i niezależnego sprawozdania z badania sprawozdań finansowych
Spółki za 2020 rok zgodnie z obowiązującymi przepisami, standardami wykonywania zawodu
i zasadami etyki zawodowej.
W Spółce przestrzegane obowiązujące przepisy związane z rotacją firmy audytorskiej i
kluczowego biegłego rewidenta oraz obowiązkowymi okresami karencji.
Spółka posiada politykę w zakresie wyboru firmy audytorskiej oraz politykę w zakresie
świadczenia na rzecz Spółki przez firmę audytorską, podmiot powiązany z firmą audytorską
lub członka jego sieci dodatkowych usług niebędących badaniem, w tym usług warunkowo
zwolnionych z zakazu świadczenia przez firmę audytorską.
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
38 | S t r o n a
INFORMACJE O WYNAGRODZENIU FIRMY AUDYTORSKIEJ, WYPŁACONYM LUB NALEŻNYM ZA
ROK OBROTOWY
2020 ( w tys. zł)
2019 ( w tys. zł)
- badanie ustawowe
70
15
- inne usługi atestacyjne
0
0
- usługi doradztwa
podatkowego
0
0
- pozostałe usługi
0
0
Dnia 29 sierpnia 2020 roku emitent podpisał umowę z firmą audytorską HLB M2 AUDIT PIE Sp. z o.o.
umowę o przegląd śródrocznego sprawozdania finansowego za okres 01.01.2020 30.06.2020
sporządzonego zgodnie z Ustawą o Rachunkowości oraz badanie historycznych informacji finansowych
za lata obrotowe 01.01.2017 31.12.2017 i 01.01.2018 31.12.2018.
Rada Nadzorcza dnia 31 stycznia 2021 roku podjęła uchwałę w sprawie wyboru firmy audytorskiej do
przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego za 2020 r i 2021 r. , jednogłośnie wybrano fir
audytorską HLB M2 AUDIT PIE Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie , wpisaną na listę firm audytorskich
uprawnionych do badania sprawozdań finansowych pod numerem 4123.
Dnia 04 lutego 2021 roku została podpisana umowa z firmą audytorską HLB M2 AUDIT PIE Sp. z o.o.
umowę o badanie jednostkowego rocznego sprawozdania finansowego za rok obrotowy kończący się
dnia 31.12.2020 oraz 31.12.2021 oraz na przegląd jednostkowego śródrocznego sprawozdania
finansowego za okres kończący się 30.06.2021.
W okresie objętym badaniem Spółka nie korzystała z usług firmy audytorskiej innych niż wskazano
powyżej.
5 RYZYKA FINANSOWE
Informacje na temat zarządzania ryzykiem finansowym
Czynniki ryzyka finansowego
Spółka jest narażona na różne rodzaje ryzyka finansowego, w tym ryzyko zmiany cen zapasów,
ryzyko zmiany kursów walut, ryzyko zmiany stóp procentowych, ryzyko zakłócenia przepływów
środków pieniężnych, ryzyko płynności i ryzyko kredytowe. Zarząd obserwuje sytuację na rynkach
finansowych i w miarę możliwości podejmuje działania mające na celu minimalizację ryzyka.
Ryzyko zmiany cen zapasów
Sprawozdanie z działalności za rok 2020
39 | S t r o n a
Spółka prowadzi długofalowy plan zakupów zapasów, intencjonalnie wydłużany jest cykl rotacji
zapasów w zamian za możliwie najbardziej obniżony koszt nabycia zapasów.
Ryzyko stóp procentowych
Spółka nie zawiera terminowych transakcji stopy procentowej w oparciu o tzw. kontrakty FRA (ang.
Forward Rate Agreement).
Ryzyko zakłócenia przepływów środków pieniężnych
Charakter prowadzonej działalności Spółki sam w sobie stanowi zabezpieczenie przepływu
środków pieniężnych. Około 94% klientów Spółki to osoby fizyczne, które płacą od razu przy dokonaniu
zakupów. Natychmiastowe płatności stanowią około 80% ogółu płatności dokonywanych na rzecz
Spółki. Termin spłaty zobowiązań Spółki stanowi jedną z determinant podejmowania współpracy
handlowej.
Ryzyko płynności
Aby zabezpieczyć się przed utratą płynności finansowej, Spółka zawarła w dniu 20 września
2019 r. umowę wielocelowej linii kredytowej z BNP Paribas (zob. Opis działalności Spółki Istotne
umowy Umowa wielocelowej linii kredytowej pomiędzy Spółką a BNP Paribas Bank Polska S.A.”).
Spółka zmniejsza ryzyko płynności finansowej ustalając możliwie zbieżne terminy płatności wobec
dostawców i terminy należności od odbiorców.
Ryzyko zmiany kursów walut
Spółka zabezpiecza się przed zmianą kursu waluty za pomocą kontraktów terminowych. Ostatni
kontrakt terminowy został zawarty przez Spółkę w dniu 30 grudnia 2019 r. na łączną wartość 180 tys.
euro.
Ryzyko kredytowe
Polityka zabezpieczenia przed ryzykiem kredytowym opiera się na wewnętrznych procedurach
ustalania kredytów kupieckich w oparciu o przeprowadzaną weryfikację odbiorców i ich zdolności
kredytowej. Spółka efektywnie monitoruje należności.
W ocenie zarządu powyższe zabezpieczenia ryzyka finansowego są wystarczające.
Ryszard Zawieruszyński Wojciech Topolewski Jacek Zieziulewicz
Prezes Zarządu Członek Zarządu Członek Zarządu
Bydgoszcz, dnia 02 kwietnia 2021 r.